Hoe schrijf je een zakelijke blog

Hoe schrijf je een zakelijke blog?

Zakelijk bloggen. Handig om te doen, want het vergroot je vindbaarheid, mensen onthouden je beter en worden sneller klant. Maar hoe doe je dat nou? Hoe schrijf je een zakelijke blog? Zorg voor relevantie, een duidelijke boodschap en structuur.

De kop

Te beginnen met de kop. Die moet ten eerste kort en krachtig zijn. Probeer niet boven de 70 leestekens te komen (aantal tekens dat je in Google Search kunt gooien).

Vervolgens moet je kop ook duidelijk zijn. Je hebt op social media 1,5 seconde om iemands aandacht te vangen, voordat diegene verder scrollt. 1,5 seconde!!! Wees dus helder in je boodschap. Voor je lezer moet in 1 klap duidelijk zijn waar je blog over gaat en wat hij of zij er dus aan heeft. Koppen als ‘ Wat je zou moeten weten’ of ‘Wil je ook meer rust in je leven’ zeggen niets. Je lezer heeft geen idee welke kant je op wil, waarom zou die dan helemaal de moeite nemen op je kop te klikken om daar achter te komen?

Duidelijk

Nou heb je bij een blog alle vrijheid. Er is geen minimum aan woorden, geen maximum ook. Het draait maar om 1 ding in je zakelijke blog: relevantie voor je lezer. En die relevantie moet natuurlijk wel helder en duidelijk zijn. Gebruik daarom de 5 w’s en h (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) om er zeker van te zijn dat je gefocust blijft op je hoofdboodschap en niet allerlei konijnenholen induikt in de vorm van eindeloze voorbeelden en randzaken.

Intro

Die 5 w’s en h zijn ook ideaal om structuur in je verhaal aan te brengen. Voor een zakelijke blog wordt een intro waar je kort de belangrijkste punten aanstipt erg gewaardeerd.

Opbouw tekst

Om vervolgens in volgorde van belangrijkheid de 5 w’s en h per alinea uit te rollen. Nu zal je bij sommige van de zes punten wel iets meer te vertellen hebben dan andere. Over de punten Hoe en Waarom heb je immers vaak meer te vertellen dan over Wat of Waar. Hier mag je dan ook gerust enkele alinea’s overdoen. Als je de hoofdzaken maar niet uit het oog verliest!

Afsluiting

Om te zorgen dat je blog krachtig eindigt: altijd terugkomen op wat je hebt gezegd in je intro. Zo maak je het verhaal rond.

Dus ga je zakelijk bloggen? Wees relevant, duidelijk en gestructureerd.

Happy communicating 🙂 Nadine

Blog workshop

Iets meer hulp nodig bij het bloggen? Volg de Easy Peasy Bloggen workshop! Klik hier…