Bloggen de grens tussen zakelijk en prive

Bloggen – de grens tussen zakelijk en privé

En waarom The Orange Typewriter voor zichzelf is begonnen

Je wilt dat mensen je wat beter leren kennen. Waarom je doet wat je doet, waarom jij dus de fotograaf, ontwerper, yogadocent bent die ze moeten inhuren. Maar hoeveel vertel je? Hoe privé word je in je berichten? Bloggen – wat is de grens tussen zakelijk en privé?

Vrolijke knipoog

Dat mag je lekker helemaal zelf weten. Er is geen vaste regel voor. Hoe privé, hoe persoonlijk je wordt in je zakelijke blog is aan jou. Bedenk van te voren wel of en hoe jouw verhaal relevant is voor je klanten. Vrolijk voorbeeld: ik zelf maakte op mijn achtste al tijdschriftjes die ik voor 10 cent aan familieleden verkocht (25 cent voor een abonnement). Timmerman? Vertel dat je als kleuter spijkers in de koffietafel sloeg ;).

Negatief is positief

Iets negatiefs kan je ook helpen je klanten te laten zien waarom jij de beste keuze bent: Dat je door je auto-ongeluk rugklachten overhield, die je dankzij yoga hebt kunnen verhelpen. Hoe jezelf als coach een burn-out kreeg en daardoor juist weet wat het is om diep te gaan en wat je moet doen om dat te voorkomen.

Wees niet bang om wat over jezelf te vertellen. Grappig of niet. Het maakt je menselijk.

Mijn verhaal

Waarom ik voor mezelf ben begonnen? Ik heb twee special needs kids. Een supermeisje met reuma en een gevoelige autist die of meester lego bouwer wordt of de wereld gaat redden. Toen ik zes jaar geleden terugkwam uit Amerika was de keuze heel makkelijk. Op mijn niveau minstens 36 uur in corporate draaien per week of niet. Nou niet dus.

Niets fijner als thuis kunnen blijven als je meisje niet uit haar bed kan komen van pijn en vermoeidheid. Niet hoeven te stressen over deadlines, project vergaderingen e.d. Er ’s middags te kunnen zijn als je zoon thuis in alle rust moet bijkomen van een dag vol indrukken. En ondertussen mijn communicatiekennis als vrijwilliger inzetten voor tal van organisaties. In mijn tijd. Op mijn manier.

Relaxed

In mijn tijd. Op mijn manier. Dat was wel heel relaxed. Als nachtuil gewoon lekker tot een uurtje of 1 ’s nachts aan een project werken, communicatieplannetje opzetten. Af en toe als vriendendienst voor een bevriende ondernemer of een organisatie. Ik dacht er niet eens bij na dat ik dit natuurlijk ook kon doen als ondernemer.

Totdat iemand zei: stuur je even een factuur? Corporate was zo mijn core dat geregistreerd zijn als ondernemer niet eens bij me opkwam. Terwijl ik het eigenlijk al jaren pro-deo deed.

Nu een paar jaar verder zie ik het ondernemerschap nog steeds als de ideale manier om zorg en werk te combineren. Ik plan klant afspraken aan het begin van de week als mijn dochter nog de energie heeft om zelf naar school te fietsen en zorg dat ik op tijd thuis kan zijn om de verhalen aan te horen van mijn zoon. En ja dat kan nu ook gerust wel eens een uurtje later omdat het eerste uur na thuiskomst de pubers alleen willen hangen en even een uurtje netflixen voordat er überhaupt wat uitkomt lol.

Passie en zorg. Prima combi. En die keren dat je onverwacht niet naar een klant kunt? Online kun je prima vergaderen. En als je een keer op het laatste moment moet afzeggen: echt geen klant vindt dat erg als je het gewoon uitlegt. Zorgen maakt je menselijk. En dat zijn je klanten ook ;).

Privé op je zakelijke social media

Omdat de zorg van mijn kids een wezenlijk onderdeel is van mijn dagelijks leven, post ik hier wel eens over. Een Instagram-post als ik weer eens een koelbox medicatie ophaal in het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis, een gedeeld bericht op Facebook over autisme en communicatie. Dit ben ik namelijk, naast al die goede website teksten die ik schrijf, die social media plans waardoor klanten hun bereik vergroten, mijn workshops waardoor ondernemers het zelfvertrouwen en de lol krijgen zelf te schrijven en posten.

Leer ik ook heel goed van plannen. Wat ik daarvan heb geleerd, de voordelen die ik daar uithaal… die deel ik ook weer met jullie! En wellicht relativeren die privé-posts af en toe de chaos van alledag ook wel een beetje.

Heeft jouw verhaal je gevormd in hoe je werkt, wat je doet? Deel het gerust. Geef een kijkje in je keuken. Maakt je menselijk en benaderbaar.

Happy communicating * Nadine

ps. Beetje hulp nodig bij het bloggen? Meld je aan voor de Easy Peasy Bloggen Workshop! Na vier uur ken je de theorie van een goede blog én heb je 3 blogs geschreven! https://www.theorangetypewriter.nl/easy-peasy/easy-peasy-bloggen/