Hoe schrijf je een blog: inhoud en structuur

Voordeel van een blog: echte vaste regels zijn er niet. Qua inhoud kan het alle kanten op, bijzinnen en bijvoeglijk naamwoorden? Ja graag! Wat niet betekent dat je elke vorm van structuur kunt loslaten. Of overal maar over kan schrijven.

Onderwerp

Heb je een zakelijke blog? Houd scherp dat je onderwerpen nut moeten hebben voor je lezer/klant. Een zakelijke blog is géén dagboek! Dat je een lastige dag had met je kids interesseert echt niemand – dat ondernemer zijn in combinatie met kinderen lastig is, dat kan dan weer wel (afhankelijk van je beroep tenminste: voor een aannemer is dit anders dan voor een personal coach).

Structuur

Onderwerp helder? Dan kun je ‘losgaan’. Jouw blog, jouw verhaal. Maar om te voorkomen dat je jezelf verliest in bijzinnen: bouw wel structuur in je verhaal. Een goede opbouw in je tekst zorgt er namelijk voor dat je verhaal goed te volgen is en dus overkomt bij je lezer.

De opbouw

De basis van elk verhaal, dus ook je blog, zijn de 5 w’s en 1 h: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. De kop en je intro bevatten ook bij een blog de belangrijkste van die zes punten. Het verschil is dat bij een blog je niet sec een van die punten te benoemen. Je kunt beginnen met een quote, een probleem waar je mee worstelt, een voorbeeld. Maar let wel: die quote of dat voorbeeld moeten wel een van die zes punten illustreren.

Voorbeeldje: je bent therapeut en je schrijft een blog over de spanning tussen ouders en tieners. Doel: een oplossing aandragen voor de dagelijkse ruzies over computergebruik. Bij een wat kop kun je neerzetten: ‘Ruzie om het computergebruik van je tiener?’ (Wat is het probleem) Maar dat is wel een beetje saai. Ook een wat kop is: ‘Aargh waarom duurt nú de computer uitzetten altijd 30 minuten bij mijn puber’ (quote van bijvoorbeeld een klant). Je benoemt nu gelijk het probleem en hebt dus ook meteen aandacht van je doelgroep.

Volgorde

Zoals gezegd kun je bij een blog vervolgens (hoeft niet) losgaan met bijvoeglijk naamwoorden, bijzinnen, verhalende voorbeelden. Ruzie wordt knallende ruzie en stampend naar boven stormen bijvoorbeeld.

Maar houd de volgorde voor je lezer helder. Ga dus niet van wat (ruzie computergebruik) naar een oplossing (hoe) naar weer een voorbeeld uit de praktijk om opnieuw terug te komen bij diezelfde oplossing. Zorg dat er een logische volgorde in je verhaal zit. Hoe? Kijk naar je 5 w’s en 1 h. Behandel per alinea telkens slechts 1 van die 6 punten.

Tot slot

Om ervoor te zorgen dat je blog vervolgens niet in het luchtledige eindigt: kom in je afsluitende zin altijd terug bij hoe je je verhaal begonnen bent. Je kunt dus alle kanten op met je blog, zolang je verhaal maar relevant is voor je lezer en je verhaal middels een heldere structuur goed te volgen is!

Happy communicating! Nadine  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *