De regels voor een lange tekst

Hoe schrijf je een zakelijke blog?

Veel te vertellen? Als het van meerwaarde is voor je klant, zeker doen! Maar hoe voorkom je dat je jezelf verliest in de bijzinnen, voorbeelden, je emotie? Hou houd je een lange tekst helder voor de lezer?

Opbouw

Heel makkelijk: zorg voor een heldere opbouw en daarmee eenheid in je tekst. Zoals bij elke tekst wordt ook een lang verhaal opgehangen aan de 5 w’s en h. Als je wat meer de ruimte hebt, dan kun je aan elk van die 6 punten een of meer alinea’s wijden.

De kop en het intro bevatten minstens 4 van de 6 punten. In de overige alinea’s kun je dieper ingaan op elk van die punten. Met als stelregel: de belangrijkste punten bovenaan.

Zorg dat de 1e zin van elke alinea de meest belangrijke informatie staat. Zo krijgt iemand die snel je bericht scant, toch alle noodzakelijke informatie mee! In de rest van de alinea kun je voorbeelden aandragen, uitweiden, uitleggen.

Hoe langer, hoe meer jij

Voordeel van een langere tekst: je kunt er echt je ei in kwijt, echt je hart en ziel in stoppen. En daarmee ook veel beter je merk uitdragen, je meerwaarde laten zien. Leg duidelijk elk punt uit met voorbeelden en gebruik bijvoeglijk naamwoorden om emotie, gevoel in je tekst te leggen. Je kunt meerdere alinea’s per punt gebruiken, maar zorg dat er dan hiërarchie in zit

Verlies echter niet het waarom uit het oog. Het waarom van jou en het waarom van je klant.

Voorkom dat je je laat meeslepen in je eigen emoties! Het is geen dagboek. Ja, je moet duidelijk maken waarom je doet wat je doet, maar doe dat om duidelijk te maken waarom mensen met jou in zee moeten gaan.

En sluit ten slotte af met een zin die terugkomt op het begin/je stelling van je stuk.

Dus
  • Kop en intro bevatten de belangrijkste punten van de 5 w’s en h.
  • Per alinea max. een van de 6 punten behandelen (een punt kan ook in meerdere alinea’s behandelt worden als je bijvoorbeeld meerdere voorbeelden hebt)
  • Belangrijkste informatie in de eerste zin van elke alinea
  • Afsluitende zin moet aansluiten/terugkomen op het begin van je tekst.

Happy communicating!