Welk social medium is het beste voor mijn bedrijf

Het kwam deze week tijdens een gesprek met een klant weer ter sprake: welk social medium is het beste voor mijn bedrijf. Ze zat op LinkedIn en Twitter maar had grote moeite haar klanten te bereiken. Met de vraag op welke social media kanalen haar klanten zaten, was haar antwoord dat ze dat eigenlijk niet zo goed wist.

Zakelijke binding versus klantenbinding

Haar klanten: outdoor (sport)merken, reisbureaus gespecialiseerd in outdoor vakanties, bedrijven die zich specialiseren in outdoor activiteiten. Tsja en daar had je ‘m al. Bij dit soort bedrijven gaat het om beeld, om een gevoel te creëren en overbrengen. Instagram, Pinterest, travelblog sites. En daar zijn zowel LinkedIn als Twitter niet voor bedoeld.

Waarom ze dan toch zoveel focuste op LinkedIn? Ze had een keer een vacature zien staan op een van die sites met de tekst ‘reageren? Doe dat via onze website of LinkedIn’. Mooi, LinkedIn dus! Nou niet dus. Dit bericht ging namelijk niet om klanten te bereiken maar om een nieuw teamlid te krijgen. Zakelijk en dus LinkedIn. Maar daar verkoop je geen klimtuig, arctic slaapzaken, geen avontuur, geen gevoel.

En daar ging het dus mis: ze had al haar social mediacommunicatie gefocust op de verkeerde platforms op basis van 1 oproep die ze op de website van een ideale klant had zien staan. Maar ze had verder niet gekeken hoe die bedrijven met hun klanten communiceren, hoe zij hun merk aan de man brengen.

Onderzoek klantenbinding

En daar staat of valt alle succesvolle social mediacommunicatie mee. Wil je gaan werken voor een bedrijf, dan is het belangrijk dat je begrijpt hoe zij aan klantenbinding doen. Doe marktonderzoek! Je kunt namelijk nog zulke nuttige info delen, als je klanten zich richten op een totaal ander medium en jij dat 1. niet inziet en 2. niet zelf gebruikt, dan zal je je klanten nooit bereiken. En mochten ze toch langs je artikel komen: als ze zien dat jij niet de middelen gebruikt die voor hen zo belangrijk zijn, zullen ze je ook nooit inhuren.

Waar hangt je klant uit

En dat geldt natuurlijk ook als jouw klanten niet zakelijk maar individuen zijn. Waar hangen jouw klanten uit? In het dagelijks leven, op social media, op internet. Marktonderzoek dus! Yuck? Moeilijk? Welnee. Ja je kunt een marktonderzoeksbureau inschakelen. Maar als kleine ondernemer kan het een stuk makkelijker en goedkoper. Hoe?

  1. Ga naar netwerkbijeenkomsten.
    1. Is het een netwerkbijeenkomst van mensen in dezelfde professie vraag dan waar zij hun klanten vandaan halen. Welke kanalen zij gebruiken en met welke zij de beste klantenbinding krijgen.
    2. Netwerkbijeenkomst waar ook jouw ideale klanten rondhangen? Mooi! Vraag welke social media platforms zij het leukst vinden. Waar ze zich aan ergeren, wat ze wel leuk/nuttig vinden. Wat hun favoriete winkel is in jullie stad. Of favoriete lunchplek (handig voor het prikbord en instagram tagline).
  2. Leef je gewoon eens in. Stel je je ideale klant voor. Hoe ziet hij/zij eruit? Waar werkt ze, wat doet hij, waar winkelen ze. Vaak weet je meer dan je denkt. Gebruik die kennis.
  3. Er is veel info op internet te vinden. Niet alleen qua marktonderzoek. Maar ook qua je eigen gedrag en dat van je klanten. Bekijk websites waar jij graag shopt en kijk welke kanalen deze winkels gebruiken. Weet je een beetje waar jouw klant graag winkelt (online en gewoon lokaal)? Mooi, bekijk eens welke mediakanalen die winkel gebruikt. Dat kan ook de nieuwsbrief of het prikbord zijn van een lokale winkel! Kun jij daarin ook vermeld worden?
  4. Zit je al op social media? Analyseer je gegevens! Bekijk welke berichten de meeste views hebben gekregen, welke de meeste reacties. Zit je op meerdere social media platforms? Bekijk eens welke de meeste response krijgt (let wel, ben je net nieuw weet dan dat het tijd heeft om gezien te worden).
Begrijp je klant

Gebruik alle info van bovenstaande punten om te bepalen welk social medium voor jou het beste is om klanten aan te trekken. Zijn jouw klanten bedrijven? Ja, dan is een LinkedIn profiel een goed idee als een soort online CV, maar focus je in je bedrijfscommunicatie op het social media platform waar ook zij zich op richten. Zodat je ze niet alleen bereikt, maar ook het gevoel geeft dat je ze begrijpt.

Happy communicating!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *