Coach inhuren of zelf leren?

Dag 1: Yeah je bent voor jezelf begonnen! Dag 120: Aaarg waar ben ik aan begonnen/ik kan het niet/ik snap het niet/waar moet ik nu in investeren? Als startende ondernemer komt er zoveel op je af, waar moet je nu in hemelsnaam beginnen? Je website, tekstschrijver inhuren, Facebook ads, boekhouder, programma’s? En dan heeft iedereen ook nog eens een andere mening. Je zou bijna weer in loondienst gaan…

…STOP! Haal even diep adem, pak een kopje koffie en relax. Lees 🙂 welke stappen je moet zetten. En welke leuk zijn, maar misschien niet echt nodig.

Een goede basis

TIP 1. Zorg dat je de tools hebt om je klanten te kunnen helpen. Denk eens even logisch na (skip de stem van je vader of je beste vriendin. Dit zijn niet je klanten): wat heeft je bedrijf nou echt nodig om jouw klanten te kunnen helpen? Een computer, een programma, een auto met gereedschap? Een tool is trouwens ook vindbaar zijn. Want als je klant je niet kan vinden, kan je hem ook niet helpen. En nee hij of zij gaat geen extra moeite doen.

Zorg dat je te vinden bent

TIP 2. Zorg dat je online te vinden bent. Je kunt er in deze tijd niet omheen. Mensen vinden je door te Googelen. Ook als iemand jou heeft aangeraden via via: ze willen een gezicht, een gevoel bij het product, de dienst die ze gaan aanschaffen. Zorg dus dat je online te vinden bent. Nog geen website? Zorg dat je al wel een social media business page hebt waar je gezicht te zien is, je vertelt/laat zien wat je te bieden hebt, deel tips etc. (en dat betekent dus niet op je eigen Facebook pagina dingen gaan posten: je nichtje en achterbuurmeisje zijn niet je klanten toch?).

Ken je bedrijf

TIP 3. Ken de basis van je bedrijf. Weet hoe je bedrijf in woorden te vangen, zorg dat je zelf ook bij de achterkant van je website kan, weet hoe je je omzetbelasting moet doen.

En dan… kun je verder gaan kijken.

Wat heb je nodig om te groeien

TIP 4. Wat heb je ECHT nodig om verder te groeien: een betere strategie, goede teksten, een online programma voor bookingen? Denk niet alleen korte termijn, maar ook lange termijn. Maar bedenk: What is need to have and what is nice to have. Word je niet gevonden? Schakel een social media en SEO expert in die je verder helpt. Lezen mensen je berichten niet, blijven ze niet op je website/bestellen ze niets? Denk eens aan hulp voor je teksten. Nietszeggende foto’s? Ok, bedenk eerst: heb je die in deze fase echt nodig? Of kun je voorlopig uit de voeten met gratis stockfoto’s van bijvoorbeeld Unsplash? Zit je vast omdat je gewoon niet weet hoe je waar moet komen met je bedrijf? Dan kan een business strategy coach je heel veel helderheid en richting geven.

Zelf leren

TIP 5. Bepaal vervolgens of je wat je nodig hebt het zelf wilt/kunt leren en of je daar tijd voor hebt. Ja? Volg een training! Wil je graag voor wat langere tijd begeleiding bij bijvoorbeeld schrijven, het uitrollen van je business strategy, implementeren van je training dan kan een mastermind programma of coach een idee zijn. Waarbij je bij een mastermind programma vaak met meerdere mensen aan iets werkt (de oplossing als je externe controle nodig hebt). En bij een coach 1 op 1 begeleiding mag verwachten, specifiek op jou en je business gericht.

Wanneer uitbesteden

TIP 6. Wil je helemaal niet leren hoe je website werkt, haat je social media maar realiseer je dat je het wel nodig hebt voor je bedrijf, heb je echt geprobeerd te schrijven maar heb je nu in plaats van 1 glas wijn om een blog te schrijven, drie flessen wijn nodig om iets op papier te krijgen of wil je absoluut never nooit niet meer belastingaangifte hoeven doen? Huur dan, en alleen dan, een expert in.

Happy communicating! Nadine